Pályaorientációs nap Nyomtatás
2018. március 27. kedd, 21:25

 

 

    A 2017/2018-as tanév rendjéről szóló 14/2017. (VI. 14.) EMMI rendelet szerint ettől az évtől az iskolák rendelkezésére álló tanítás nélküli munkanapok közül “egy tanítás nélküli munkanap kizárólag pályaorientációs célra használható fel.” Iskolánkban 2018. március 10-én került sor először a Pályaorientációs nap megrendezésére az 1-8. évfolyamon.

 

1.osztály

 

   Március 10-én az 1. osztályban Pályaorientációs napot tartottunk, melynek célja, hogy minél hamarabb megismertessük az egyes szakmákkal a diákokat. Szerettük volna élményszerűvé varázsolni ezt a rendhagyó tanítási napot.

   Fazekas Zsolt és Fazekasné Nyíri Tünde elfogadva meghívásunkat, igen szemléletesen mutatták be szakmájuk eszközeit, munkájuk szépségét. Nagyon tanulságos volt a gyermekek számára. Köszönjük, hogy számíthattunk rájuk, és aktívan részt vesznek iskolánk életében.

  Az izgalmas előadások után a Kéki Idősek Otthonába tettünk látogatást. Nagy Mónika és Simon Sándorné szívélyesen fogadtak bennünket, körbevezettek az épületben, ahol egy picit bepillanthattunk az idősek mindennapi életébe. A kedves idős nénik és bácsik még ajándékkal is kedveskedtek nekünk, kézzel készített húsvéti nyuszit kaptak a gyerekek. Köszönjük szépen, hogy lehetőségünk volt megismerni az idősek gondozásával kapcsolatos teendőket, és magát az intézményt is.

   Az izgalmas nap folytatásaként a Magyar Honvédség előadását tekintettük meg. Videók bemutatásával és előadással reprezentálták a katonai kiképzés folyamatát és a pályával kapcsolatos teendők sokrétűségét. Köszönjük a bemutatót, reméljük lesz, aki kedvet kap ehhez a pályához is.

   Jövőre hasonló módon, más szakmák bemutatásával igyekszünk irányt mutatni, terelni, bővíteni tanítványaink érdeklődési körét a munka világában.

 

Sebestyénné Kiss Magdolna és Hajnal Emőke

1. osztályos tanító nénik

 

2.osztály

 

    A második osztályosok pályaorientációs napja mesével indult. Mekk Elek ezermesternek vallotta magát, de sok mindenhez nem értett. Nem úgy, mint azok a szülők, akik ezen a márciusi napon meglátogattak minket, hogy bemutassák a saját foglalkozásukat. Elsőként László Róbertné Mariann óvó néni lepte meg az osztályt egy időutazással. Bemutatójának képein minden tanuló óvodásként fedezhette fel magát. Munkáját minden oldalról bemutatta, végül a gyerekeket saját óvodás kori műveikkel lepte meg. A Postát képviselte Nagy Valéria Ildikó, az a lelkes szülő, aki szintén személyesen jött el, hogy sokoldalú hivatását zenés bemutatóval illusztrálja. Azt is megtudtuk, hogy a postán akár csokoládét is lehet vásárolni, ebből egy kis kóstolót is kaptunk. A folytatásban sok-sok pék- és cukrásztermék képével keltette fel az érdeklődést a cukrász mesterség iránt Kovácsné Nyíri Mária szakoktató. Tízórai után a Kéki Idősek Otthonába tettünk látogatást, ahol szintén egy anyuka, Simon Sándorné Betti fogadott és vezetett körbe minket. A gyerekek nagyon nyitottak voltak erre a betekintésre az idősek mindennapjaiba. Valóban otthon érezték magukat, mivel nem csak szeretettel vették őket körül, hanem vendégül is láttak. Az izgalmak az iskola falain belül a katonák bemutatójával folytatódtak, tovább lelkesítve a gyerekeket.   

   A programot ismét mesével zártuk, és Mekk Elek is rátalált a neki való mesterségre. Reméljük, a gyerekeink is szerencsésen és tudatosan találnak majd rá a saját útjukra, ha itt lesz az ideje. Ezzel a nappal ezt az útkeresést próbáltuk meg elősegíteni, alapozni.

 

Vastagné Bacskai Anita

tanító néni 

 

 3. osztály

 

   Picit álmosan indult a reggel – szokatlan volt szombaton az osztályteremben ülni. De a fáradságot legyőzte a kíváncsiság: Vajon mit tartogat ez a mai nap számunkra?

Igyekeztünk úgy összeállítani a programokat, hogy egy érdekes, vidám délelőtt kerekedjen ki belőle.

   Az első foglalkozást zenehallgatással kezdtük. Az Animal Cannibals: Helló, meló! című videoklipjét néztük meg, s utána felsorolták a gyerekek azokat a foglalkozásokat, melyeket láthattak. Ezután csoportokban dolgoztak tovább: betűrejtvényekkel kellett megbirkózniuk, melynek szintén foglalkozások voltak a megfejtései.

A tízórai után mesevetítés következett. Mekk Elek: …..a kontármunka „gyümölcse” című rövid kis filmet néztük meg, melyből kiderült, hogy nem elég egy szakmát kiválasztanunk, tisztában kell lennünk annak minden mozzanatával is. Minden gyerek hozott magával egy érdekes, beszédes tárgyat. Ki kellett találniuk, hogy mi az a tárgy, s azt is, hogy milyen foglalkozás esetében használják.

   Ezután felkerekedtünk, s meglátogattuk az önkormányzat fóliasátrait. Itt Mező Feri bácsi és Lakatos József segítségével vetettek a gyerekek. Élvezettel morzsolgatták a puha földet, mindenki részt vett az uborka és paprikamagok elvetésében. Kíváncsian várjuk, hány magocska fog szárba szökkenni belőlük!

Visszamentünk az iskolába, ahol ismét zenével folytattuk a napot. Kowalsky meg a Wega: Tizenötmillióból egy című klipjét és a werkfilmet néztük meg, mely a katonák áldozatos munkáját mutatja be.

   Végül illusztrációkészítés zárta a napot. Lerajzolták a gyerekek, hogy ki milyen szakmát fog választani felnőtt korában. A rajzokat szeretném megőrizni s idősebb korukban összehasonlítani: ki mit tervezett 3. osztályos korában, s mi lett belőle évekkel később.

 

 Soós Lászlóné

osztályfőnök

 

 4. osztály

 

   A gyerekekkel közösen már izgalommal vártuk ezt a napot. Előtte terveztem, szerveztem, hogyan is tudnánk megvalósítani ennek a napnak a kitűzött célját. A pályaorientációs nap programjának célja, az, hogy tanulóink minél több szakterülettel találkozzanak  és azokról valós ismereteket, benyomásokat szerezzenek, hogy amikor a pályaválasztásukra sor, olyan döntést tudjanak hozni, amely nem kizárólag azon alapszik, hogy abban az időben éppen melyik a kedvenc iskolai tantárgyuk. Segítse a diákokat a továbbtanulásukat és karrierválasztásukat érintő döntések tudatos átgondolásában, meghozatalában, és bemutassa nekik, hogy merre érdemes elindulniuk és egyáltalán milyen lehetőségek állnak rendelkezésükre ezen a területen.

Előzetesen a diákokat már felkészítettem, hogy kik is érkeznek hozzánk ezen a napon és milyen szakterületekről. A reggelt ráhangolódással indítottuk. Első tanórán az „Amerikából jöttem, mesterségem címere…” játékot játszottuk. A gyerekek érdekesebbnél érdekesebb mesterségeket adtak egymásnak feladványul. A 2. tanórára megérkezett hozzánk a Fazekas házaspár. Fazekas Zsolt mentőápoló érdekes bemutatót tartott a betegszállítás múltjáról és jelenéről egyaránt. Sok fotót láthattak a diákok, amelyeken nyomon követhettük a technikai fejlődést. Párja, Fazekasné Nyíri Tünde a szülésznői pályáról mesélt. Érdekes kiadványokat, babafotókat, gyermekei ultrahangos képeit is megnézhették a tanulók.

Az egészségügy területéről egy védőnő is érkezett hozzánk: Vengrinyákné Sinka Gabriella, aki részletesen ismertette a védőnői munkát. A vállalkozó kedvű gyerekeknek megmérte a súlyát, vérnyomását és vércukorszintjét.

   A Demecseri Rendőrsről is volt egy meghívott vendégünk. Az iskolarendőrünk, Jáger István zászlós úr elmesélte, hogy ő miért is választotta a rendőri hivatást, kiknek ajánlaná. Beszélt a rendőri munkáról, majd ezt követően megválaszolta a gyerekek kérdéseit.

   Színes, tartalmas napot sikerült megszervezni, mely úgy érzem, nagyban szélesítette a tanulók látókörét.

 

Szőllősi Valéria

osztályfőnök

                                                                      

 

MI LEGYEK, HA NAGY LESZEK?

PÁLYAORIENTÁCIÓS NAP AZ

5. OSZTÁLYBAN

 

   A pályaválasztás kérdésköre nem kizárólag a végzősöket érinti, sőt nem is szabadna, hogy elsősorban őket érintse. Már első osztálytól kezdve a diákoknak minél több szakterülettel kellene találkozniuk és azokról valós ismereteket, benyomásokat szerezni. Az ötödik évfolyamosok a napot közös érdeklődés keresésével kezdték, amely alapján csoportokba rendeződtek, aztán minden kisdiák elmondta, milyen hivatás érdekli leginkább. Néhány tanulónak már határozott elképzelései vannak és tudatosan készülnek a pályaválasztásra, azonban akadnak többen, akik még bizonytalanok ebben a kérdéskörben. A beszélgetést követően a gyerekek „Munka Érdeklődés Kérdőív”-et töltöttek ki, amellyel azt tudjuk felderíteni, hogy milyen foglalkozások állnak közel az érdeklődésükhöz. Természetesen nem maradhatott el a játék sem. A gyerekek nagy örömére csoportokban pályaorientációs „Ország-város”-t játszottunk, majd pályapókereztünk. A napot a Magyar Honvédség V. Bocskai István Lövész Dandár Nyíregyházi Toborzóiroda képviselőinek izgalmas előadása zárta, ahol a gyerekek bepillantást nyerhettek a katonai hivatás és életpálya rejtelmeibe, megismerkedhettek az egyenruhások mindennapjaival.

   Vidám tekintetek, munkazaj, érdeklődő arcok, rengeteg információ és sok-sok kérdés volt a nap mérlege. A diákok tartalmas délelőttöt töltöttek el, jól érezték magukat. Ez a nap sok információt kínált a gyerekeknek, hogy megkönnyítse a nehéz döntést. Bízom abban, hogy meg fogják találni azt a szakmát, pályát, amelyet majd szívesen választanának.

 

Pelsőczi Zsoltné

tanárnő

 

6. osztály

 

   A 6. osztályban Mese a 7 mesterségről c. filmmel kezdtük a vitaindítást. Miért fontos a jó szakma, mesterség? Közösen hoztuk meg a választ: „Ha felnőttek leszünk, a magunk urai lehetünk!”

Majd egy kicsit könnyedebb formában Mekk mester c. rajzfilmből néztünk meg néhány „mesterséget”. Ezen filmek is rávetítettek, hogy miért kell tanulni és miért fontos a szakma ismerete.

Foglalkozásokról szóló dokumentumfilmek következtek. Ezek a tanulók szemszögéből mutatták be a szakmákat. Ezek azért voltak jók, mert azt is elmondták, hogy milyen tulajdonságokkal kell rendelkezniük, ha ezt a pályát választják.

   Jó csoportépítő játék volt a mesterségek elmutogatása és kitalálása. 10 órától a katonaság képviselői mutatták be munkájukat.

Remélem hasznosan telt az idő és a gyerekek pályaválasztását megkönnyíti!

 

Szabó Miklósné

osztályfőnök

 

7.osztály

 

„A pályaorientáció egy olyan folyamat, amely a tanuló egyéni igényeinek figyelembevételével segíti a megfelelő pálya, szakma kiválasztását a lehető legszélesebb információnyújtás révén.” (Szilágyi Klára)

 

   A nap célja az volt, hogy segítse a diákokat a továbbtanulásukat és karrierválasztásukat érintő döntések tudatos átgondolásában, meghozatalában. A pályaválasztás előtt álló tanulók szerezzenek információkat az iskolarendszerről és a munkaerőpiacról. Ezáltal alakuljon ki tanulási motivációjuk, fogalmazzák meg egyéni igényeiket, majd úgy tanuljanak, hogy legyenek képesek megvalósítani elképzeléseiket.

Hetedik osztályban a diákok, szakmákkal kapcsolatos játékos feladatokat oldottak meg, munkatevékenységekhez kötött kérdőívet töltöttek ki, érdeklődési irányokat határoztak meg. Ezt követően, rövid kisfilmek segítségével a szakmák világába kaptak betekintést. A nap végén a Magyar Honvédség 5. Bocskai István Lövészdandár katonái tartottak előadást. A gyerekek megtudhatták, milyen feladatot lát el a honvédség, mik a főbb irányelvek, hogyan telnek a katonák mindennapjai, milyen szerepet töltenek be az államhatár védelmével kapcsolatban. A honvédek arról is tájékoztatták tanulóinkat, hogyan válhat valakiből katona, milyen iskola szükséges ahhoz, hogy valaki tiszthelyettes, vagy tiszt legyen, milyen fizikai, szellemi követelményeket támasztanak a jelentkezőkkel szemben.

   A gyerekek örömmel vettek részt a rendezvényen.

 

Szűcsné Hajdu Márta

tanárnő